Het principe van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is simpel bekeken als volgt: “Ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet)”

Het gaat dus om het vinden van een balans tussen people, planet en profit. Vaak blijkt dat deze balans leidt tot betere resultaten. Niet alleen voor het bedrijf maar uiteraard ook voor de samenleving. Ook werknemers vinden het belangrijk dat zij trots kunnen zijn op het bedrijf waar zij werken.

In de huidige tijd lijkt duurzaamheid soms wel een ‘hype’. Daarnaast zijn de economische tijden zwaar en halen bedrijven al alles uit de kast om te blijven overleven. “Elk bedrijf moet iets aan ‘MVO’ doen anders loopt het bedrijf risico’s en mist het kansen”, wordt vaak gezegd.

Maar waarom eigenlijk?

De praktijk laat zien dat ondernemers vanuit een drietal motieven met MVO aan de slag gaan: omdat het hoort, omdat het moet of omdat het loont. Als we er echter dieper op in gaan zijn er eigenlijk veel meer redenen om maatschappelijk verantwoord bezig te zijn:

  • Banken en financiers kijken bij kredietverstrekking steeds vaker naar MVO in verband met de lange termijn (beleid/doen/denken)
  • De markt voor duurzame producten en diensten groeit. Niet alleen het aantal producten maar ook de vraag naar duurzame producten als FSC gecertificeerd, biologisch, Fair Trade enzovoort stijgt gigantisch
  • Door duurzame oplossingen (afvalvermindering, energiebesparing, betere bedrijfsvoering etc.) door te voeren binnen en buiten je organisatie zal dit kostenbesparingen met zich mee brengen.
  • Bedrijven en organisaties stellen steeds meer eisen aan de partijen die ze willen gaan betrekken bij hun onderneming. Ook op het gebied van duurzaam ondernemen. Zo ontstaan namelijk positieve netwerk effecten. Nu nog vrijblijvend maar wanneer bijvoorbeeld de prijs gelijk is zal duurzaamheid wel eens doorslaggevend kunnen zijn.
  • MVO heeft een positief effect op het personeel. Daarnaast levert het voordelen op bij het werven van personeel. Dit hangt weer samen met het positieve imago wat MVO aan een bedrijf geeft.
  • Het laten zien wat je doet als organisatie heeft een positief effect op de merkbeleving van je bedrijf of organisatie. Wees dus zoveel mogelijk transparant over de organisatiestructuur, de werkwijze, jouw producten / diensten en de sociaal ethische aspecten van de organisatie.
  • Dit kan bijvoorbeeld door middel van een sociaal jaarverslag of duurzaamheidsrapport. maar ook via een certificaat/zelfverklaring (al is een certificaat minder transparant).
  • En last but not least: MVO is een leuke uitdaging voor ieder bedrijf of organisatie!

Het is begrijpelijk als je je een druppel op een gloeiende plaat voelt, maar dat is wel hetgeen jij kunt bijdragen. Bovendien koelen veel druppels een gloeiende plaat toch echt wel af!

 

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Sparren, samenwerken?

Als organisatie en bedrijf, job- of werkcoach, mensenwerker als therapeut, coach, trainer of herintreder die graag aan de slag wil; je bent van harte welkom contact met ons op te nemen. Uiteraard staan we altijd open voor nieuwe co-creaties.

We zijn gedreven om van betekenis voor elkaar te kunnen zijn. Stuur gerust een mail om kennis te maken: tiara@360gradenmens.nl